18. 06. 2017.

Norma na kolenima, Beogradska Opera Norma, Sanja Kerkez, Dragana del Monako, Janko Sinadinović, Dejan Savić




















                                                                        17.06.2017.


Norma na kolenima

         Kako je bilo na  premijeri Norme, ne znam, ali za večerašnju prvu reprizu Norme znam. Ovo je bila jedna od najlošijih operskih predstava ove sezone, iako sezoni još nije kraj. Teško da gore od ovoga može da se desi u narednim danima.
          A da smo navikli na čuda, jesmo, odavno. 
Zapravo, bilo je nečeg veoma  neobičnog, neočekivanog, a retko lepog u ovoj predstavi. Orkestar !  Bio je odličan, uz svo iskreno angažovanje Dejana Savića. Iako je tu billo određenih propusta, od sviračkih do neviđeno - bezobraznog ponašanja dvojice trubača – da li će ih iko opomenuti, jer publika SVE VIDI - koji su u svojim notnim pauzama, čekajući svoje deonice,  listali mobilne telefone dok predstava traje, a njihove kolege trombonisti, koji isto tako imaju isti broj taktova  “na čekanju”, doživljavaju posao kao ozbiljnu stvar, pa prate šta se dešava,  ipak su uspeli  da udahnu deo dobre energije, uglavnom kod malobrojnih horskih nastupa. Deo energije je izostao, ali ne zbog orkestra, već zbog nemoći pevača da bar donekle otpevaju  napisano. O tome, malo kasnije.
         Hor ! Hor je, takođe, bio  više nego usklađen i dobar.  Znači, kada se pojavi neko ko je zahtevan i ko “maltretira” do perfekcije (u datim uslovima) umetnike koji su angažovani u ovoj operi, a to je bio reditelj  i scenograf  Đankarlo del Monako, onda može sve. A da li je Gospodin ( sa svojim saradnicima) baš uradio posao kako treba, to je veoma diskutabilno, zapravo najsličnije raspravi o ukusima. Meni lično je mnogo toga zasmetalo, ali to je samo moj utisak koji ću napisati.
Slušala sam i gledala razne Norme, kod nas i tamo negde, ali nisam još videla ovako obogaljenu Normu, koja  dve trećine predstave provodi na kolenima, puzeci po sceni …… Norma je vrhovna sveštenica, koja vodi narod u rat, i neko takav, iako ranjiv u dubini duše, ne može da kleči i leži baš do te mere. Ali, Đ. je tako zamislio. Kao što je izostavio bilo kakvu naznaku da postoje Normina deca, te se ona obraćala, plakala i zamahivala mačem prema crnim daskama na sceni. Dece ni u naznaci.
        Kostimi su bili baš zabavni. Nedokučivi. Naročito deo na glavama pevača. Neka mreža na ramu, ne zna se  da li će da krenu u  mačevanje  ili  ronjenje. Nije ni važno.  Normu uvijaju i odvijaju kao batak u foliju, te u prvom činu osta na sceni jedna  bezglava “mumija” uvijena od glave do cipela, koje su jedine virile  ispod tog plašta. Prilično neskladno i smešno. Čin tog performansa se odvijao za vreme čuvene arije Casta Diva. Devojke  kojima je poverena ta važna uloga, su, uz ogromne, nezgrapne korake i preterano mlataranje plaštom oko glave i tela Norme, bile više nego groteskne. Koreografija ista na kraju predstave, samo je boja plašta bila simbolično crvena, valjda kao plamen…. ako sam dobro razumela viđenje reditelja.
A bilo je i dobrih stvari….. SCENA! Jednostavna, ali uz odlična svetla, efektna. Bravo! 
        Hm, znate li za onu glupu izreku: Kruži kao kiša oko Kragujevca? Nikada je nisam razumela, ali sam joj se sada priklonila. Kružim, odugovlačim.
Ali ne može ni to u nedogled. Te  dođosmo i do pevača, a bolje da nismo.
           Večeras su svi bili loši. I to veoma loši. 
          Ako je neko dobar pevač, ne znači da mu svaka uloga odgovara. Ali to je mana koja je kod nas postala sastavni deo operske priče. Da svi sve pevaju. Onda dobijemo ovakvo veče, gde nije otpevano više od pola bravuroznih pasaža, ukrasa, svega što je NAPISANO. Tempa su padala, jer  oni nisu mogli.  Šta?  Da pevaju.  Da….  Naši pevači su uzimali dah kako im se ćefne. Svima je ponestajao, pa  bolje da iskidaju frazu, bolje da viču, briga ih za dinamiku, o tekstu  i njegovom izgovoru da ne pričam, jedini cilj je bio, od početka do kraja, opstati bez gušenja. O dajte mi, dajte mi kiseonik. Uspeli su da nam dočaraju Normu koju, onaj ko  poznaje, ne prepoznaje.
           Ako je to njihov doživljaj opere…..žalosno. Jer  nije dovoljno što su se trudili, a jesu. Trud je bio uzaludan, jer uloge nisu  urađeno kako treba. Nije ispoštovan notni tekst. Staccato, šta je to? Imamo i rebus: triler je, a nije film….. U toku pasaža koji ima određeni niz tonova, čujemo samo prva dva tona i tamo nešto pred kraj. Pa ne može BRE to tako. Sve je to  možda moglo i da se podnese, uz veliki napor, da  me dueti  nisu dokusurili. To je bio čist zvučni horror. Diletantizam na vrhuncu. Da li naši pevači imaju mogućnost da čuju kako neka opera zvuči, ili žive u sopstvenom zamračenom svetu?
           Da ponovim, ne može svako sve da peva, a neko ne može ništa.
           Jedva sam pregurala ovu Normu. I otišla sa predstave uz razmišljanje čija je bila ideja da se postavi opera koju nema ko da peva. A onda me, iznenada,  ophrvalo razmišljanje  o publici. Ko li ih i koliko plaća da urlaju na ono sranje? Mislim, ako je dobra cifra, i ja ću, da zaradim neku kintu. Jer ovi što me plaćaju (kako kruže priče od vrha, do dna Opere) da  hvalim ili pljujem, osiromašili. (Evo im teme za nove abrove.) Duga je bila sezona, puno predstava… košta to…… Zato, valjda primećujete, pišem sve kraće. Koliko love, toliko slova.

Hajde, laku noć.


Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.