ili
od
uragana, do nirvane i još po neka
ubitačna nijansa
Boris
Berezovsky je brilijant koji nam je večeras zablistao, oduzeo nam dah kroz
umetničku lepotu, pokazao raskoš, moć i sve što može jedan “pravi pijanista” da
podari publici u tumačenju Šopena, Šostakoviča i Prokofjeva, oduzeo nam telo,
dušu, misli…. Ako je. Prija!
I
BI LUDILO !
Ima
mnogo pijanista koji su dobri, jako dobri, odlični.Svetski. Hvaljeni. Obožavani. Neki dolaze kod
nas. Ali, veoma značajno i posebno mesto
kod mene je odavno zauzeo Boris. Ne slučajno, već namerno. Svojom ludom
virtuoznošću, zapravo ludom tehnikom koja mu omogućava da bude FENOMENALAN,
nadmoćan nad klavirom, ali i da nam
podari svoju retku memorijsku moć, ogroman dijapazon dinamike, najprecizniji
ritam i sposobnost da, večeras, u tim “nezahvalnim” delima bude “vođa” i
“dirigent” orkestra Muzikon.
I
još malo, ili mnogo više o Borisu. Nije poenta u svemu navedenom. Nije poenta
koliko smo ga puta slušali i na Bemusu, i u kamernom izvodjenju, i na drugim
koncertima u gradovima van Srbije. Poenta je da nas je omađijao. I uvek nam to
uradi, gde god da smo. Poenta je da ima neopisivu mentalno-fizičku snagu, jer
kada sedne za klavir, i njegovo ogromno telo pokrije pola klavira, onda nastaje ples. Igra (ne
staklenih), već notnih perli. Bisera koji se kotrljaju u najumilnijem zvuku po našoj duši. A iza toga
grune uraganska snaga. Iskonski mužjak koji grmi po klaviru. Umetnički.
Goropadno. Nezaustavljivo, ali kulturno.
Fenomenalno.
Šopenov
koncert f-moll. Koncepcija koja mi prija. Možda bi drugi voleli da je bio
“šećerniji” i rastapajućiji. Mislim, voleli bi seljačku slinavost. Ja ne. Meni je drugi stav izazvao suze. Odmeren, najtiših
nijansi, ali ne i sladunjav. Suze posle dugo vremena. Boris je veoma umetnički
inteligentan pijanista. Stilovi, epohe, razmišljanja. Dato mu od Boga? Da, ali
SVE što je bilo potrebno da postane ovo što jeste. I talenat i sreća, ali
najpre sposobnost da mukotrpno radi, ali i da se raduje životu. NE samo da
svira.
Šostakovič
koncerrt F-dur. Ludilo. Od svega do
svega. Ritam, snaga zvuka, gradacije. Sve.
Prokofijev
koncert, opet drugi stav. Opet suze. Nastavak koncerta…. Građenje dinamike,
rast emocija, ludilo u usponu, ostah bez daha. Ne dišem. Umirem. Lepa smrt.
Prekrasna.
Ali,
zvuk me vraća iz tog levitirajućeg stanja, opet dišem, kraj je toliko snažan,
da publika ne može da sačeka poslednje tonove. Prolama se aplauz, Bravooooooo,
nastadoše burne ovacije.
I
kao što se pojavio, kao vihor, uleteo, odsvirao u jednom dahu, tako je i
otišao, žurno, burno. Boris! I orkestar.
I,
naravno, sve pohvale za taj mladi
orkestar, Muzikon. O njima ne znam mnogo, a i nije bitno. Dovoljno je da su me
očarali svojim plemenitim zvukom, divnim frazama, fantastičnim reakcijama na
najnezahvalnije ritmove kod Šostakoviča i Prokofjeva, što ne znači da pratiti
Šopenov koncert nije teško. Angažovani, raspoloženi, marljivi, virtuozni,
kompaktni, muzikalni. Bravooooo. Njihov
dirigent je večeras bila ŽELJA da
sviraju sa velikim Borisom. Da, zaista su bili sjajni. Bolji od svih naših
zvaničnih orkestara koji su postali “brendovi i trendovi”.
Hvala
na ovoj divnoj večeri, retko sam ovako ushićena i izgubljena u lepoti
doživljaja.
Drugi
neka nalaze zamerke na ovo i ono. Ja sam uživala.
Ceo tekst je objavljen na portalu PUM:
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.