10. 02. 2020.

Verdi, opera Nabuko, Narodno pozorište, Dragutin Matić, Ivan Tomašev, Sanja Kerkez sopran, Ljubica Vraneš, Aleksandar Dojković tenor, dirigent Dejan Savić.















 POHVALE ZA NABUCCO

G. Verdi- Nabucco

ili

Jedna veoma solidna predstava posle više od pola godine

ili

Kada pevači hoće, onda sve može

Konačno. Posle više od pola godine, operska predstava sa uzajamnom energijom i veoma dobrom  atmosferom. Zaslužili smo. Kao verna publika. Publika željna bar pristojnog, a dobismo večeras nešto dobro. Hvala.
Da budem fina, kao što nisam, pa da krenem od dobrih? Ne.
Krećem od pitanja koja su važna za uspeh jedne predstave. Sem dobrih solista, orkestra, hora, i dirigenta  na „prvoj liniji“….. šta je potrebno za dobru predstavu?  Režija! Režija predstavlja okosnicu svega.
Večeras, kao i u većem delu postavljenih opera koje se kod nas  izvode, režija poverena osobi koja to NE UME da radi.
NE UME. Ili NEĆE. Ili NE ŽELI. Ili…. nije bitno. Efekat je poražavajući.
Dakle, uništena cela priča. Dijalozi u horovima, dijalozi solista kroz trio, kvartet, ili kvintet…. NIŠTA. Svi stoje kao krajputaši i svako, kad mu „dođe vreme“, peva, sam za sebe. Stoji i peva. Celina, prelivanje priče, radnja opere?. Ne. Svi stoje, kao na koncertu. I hor, i solisti. Šta nije jasno? Libreto, sadržaj, muzika, poruka?   Šteta, ima toliko talenotvanih i dobrih reditelja, nama da zapadne najgora. Ali, pomoći nema. Neće niko da odreaguje i da kaže šta je posao reditelja i šta treba da radi. Ili da dovede novog, svežeg, umnog.
Idemo dalje. Orkestar večeras šarena priča, ali većim delom solidni. Uvertira pristojna, sa znacima da može da bude sasvim dobra, ali…. uvek se neko zasvira kako ne treba. Celokupan utisak je ok, sem solo violončela koje je, uobičajeno bilo užasno. Dirigent pokojnik je povremeno dobijao sasvim dobar zvuk i homogenost, a povremeno je puštao stvari niz vodu. Kada hoće, može. Jedino je pitanje da li hoće?   Sve u svemu, nije bilo loše, kako ume da bude. Hor…. ne vredi objašnjavati. Gde je tu topao zvuk, zatvoreni vokali i tužno, jecajuće pevanje, u čuvenoj numeri Hor Jevreja.  NEMA. Svi kao na ruskoj poljani. Dreka i dreka. Krivac? „Spremač“ hora.
Idemo dalje. Glavni protagonisti.
Nabuko….. Dragutin Matić. Fantastičan. Izvajanih fraza, pokazanih raspoloženja i sasvim je jasno šta se dešava u ovoj operi. Profesionalan do maximuma, ponoviću, tehnički sjajan, muzički još više. Bravo. Nabuko kakav treba da bude.
Abigaila…. Sanja Kerkez. Jako dobra, skoro odlična. Manjak su bravuroze, ali je to njena  stara boljka. Inače, bila je dirljiva, besna, uplašena. Dinamika i dijapazon emocija jako dobri. Imala je divna pijana, gluma  je bila  upečatčljiva. Razumeli smo ulogu i priču. Bravo Sanja, prijalo mi je da te slušam i gledam.
Zaharija…… Ivan Tomašev. Bravo. Upečatljiv, siguran, glasovno jak, gluma kako treba, ili kako ja zamišljam tu ulogu. Postojan iz predstave u predstavu. Želimo ga opet, a to znači da se repertoar planira prema ovakvim pevačima.
Fenena….. Ljubica Vraneš. Uloga otpevana za đačku peticu. Jer…. nedostaje gluma, ubeđenost u ono što peva. Nisam baš shvatila kako se, u ulozi, oseća, ko je i šta nam prikazuje. Uplašena, nadobudna, besna, tužna? Nemam pojma. Pevački, sve je bilo na mestu, sve kako treba,  čuli smo jedan topao glas lepe boje, a utisak….. solfeđo. Ili, Oči. Oči su ogledalo duše, tako se kaže, ali ako nemaju nikakav izraz, …. nema ni duše. Malo više rada na ubedljivosti i bićemo zadovoljni.
Ismail…. Aleksandar Dojković. Večeras me iskreno nasmejao do suza. To mučenje i zevanje u prazno, ahahahah, pa to niko ne ume kao on. Ismejah se slatko, hvala. Tenor beše? Nisam čula. Nisam čula ništa, sem što se propinjao na prste, ne znam zašto. Nema veze.
I, to je to.
Bez obzira na opaske, celokupna predstava me vratila u neka stara raspoloženja kojih se sećam sa dobrih predstava.
E sad, što ovog meseca imamo samo TRI operske predstave, jer se, AH, OH, UH, EH, IH…. sprema premijera Manon Lesko zakazana  za predavni novembar…. pa ne pevaju svi „tamo“. Spremala se i „Moć Sudbine“, pa smo imali koliko predstava. Pitaćemo Direktorku, kada se vrati, zašto nam uskraćuje predstave? Kako ljudi da zarade plate, ako ne pevaju. Kako da publika uživa, ili besni, ako nema predstava. Oooo… ima pitanja više nego vlasi u kosi.
Za ovo veče, dovoljno. Beše sasvim pristojno. A nama, publici, samo malo treba.
Laura Miletić


Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.