06. 03. 2020.

Alessandra di Giogrgio, mezzo soprano, Sanja Radišić, interwiev, intervju, Lady Macbeth, Carmen, Amneris, Eboli, Azucena, Il Trovatore, Adalgiza, Norma, Aida, Don Carlo,....














Duboka noć je vreme kada najviše volim da slušam muziku. Klasičnu. Tada je oko mene potpuni mir, ništa me ne remeti, vreme i zvuci sa youtuba su samo moji.
Lady Macbeth, opera koju mnogo volim. Volim ariju „Vieni t’affretta“.  Biram snimke… Slušam samo početke… Ovaj je ok, ovaj je bolji, ovaj ne, ne sviđa mi se… Ali, oho…. evo jednog… posle desetak sekundi slušanja i gledanja, po mom ukusu. Slušam ceo snmak. Uživam. Slušam još jednom, pa još jednom. Kakva boja glasa. Energija. Milina u silini doživljaja. To je to. Prava Lady Macbeth. Za mene. Tek onda gledam ko peva. Alessandra di Giorgio. U tom trenutku, to ime mi malo govori, ali snimak sve. Opijena sam.

Alessandra, šta Tebe  sada opija?
„Trenutno pišem svoju ličnu studiju o razvitku umetničkog ukusa, razumevanju umetničkog sveta kroz epohe u skladu sa ličnim zrenjem i radom na sebi, a sve to u okviru današnjice koja nam nudi sasvim drugačiji program od epoha prošlosti. Rad i tumaranje iz jednog estetskog kutka do drugog me uznosi, mada se sa “druge strane” trenutno osećam sasvim opijeno kada se upustim u čitanje dobrih poetskih dela.”
Imam utisak kako su i Tvoji slobodni trenuci posvećeni umetnosti.  Neumorno obilaziš galerije i kulturno-istorijske spomenike, a u trenucima potpune samoće, očigledno je, tvoje misli lutaju i dalje u tom pravcu, jer si ljubitelj pisanih reči i misli velikana koji su život shvatali na najiskustveniji način… Uz sve to, ono o čemu javnost najmanje zna, je izražavanje tvog prefinjenog senzibiliteta preko akvarela koje slikaš.
„Najveći uticaj na mene i moj razvoj je, nimalo iznenađujuće, imala moja pokojna majka Jadranka Nikolić, koja je u svoje vreme bila renomirani modni kreator. Vaspitavana sam na klasičnoj muzici, u domu prepunom umetničkih knjiga, a čiji je jedan deo bio prepravljen u mali slikarski atelje. Insistiralo se na učenju jezika, čitanju i generalno, visokom obrazovanju. Engleski sam počela da učim već u trećoj godini, slikanje i sviranje klavira odmah potom. Zato je moje interesovanje i bavljenje raznim vrstama umetnosti, mogu reći, porodično nasleđe.”


U operskom svetu kome pripadaš, važi mišljenje da su ti sve  fotografije, kako iz profesionlanog, tako i  iz privatnog života na veoma visokom nivou, jer tvoje prikazivanje sebe je uvek na jedan odmeren i, da kažemo, veoma sofisticiran način, što često nije slučaj kod Tvojih ovdašnjih koleginica.
„Hvala  Laura.. Da, ja se trudim da to bude slika i prilika svega onoga što oslikava najbolje moguće fasete moje ličnosti. Za estetiku mojih fotografija sam ja odgovorna. Moram priznati da često svojim fotografijama ne pratim trendove. Ima nečeg velelepnog u prošlim vremenima, te mi i estetika “palih dana” veoma prija. To ne znači da me privlače samo “ideje naftalina” ali ima jedan deo mojih fotografija koje, sa čvrstom namerom, bojim sjajem prošlih vremena. Za modela (mene) su odgovorni geni majke i oca a pomalo i sport.”


A iza svih ovih umetničkih oblasti u kojima, nedvosmisleno uživaš, nalazi se  ono glavno, smisao tvog života… operska scena.  Jer sve ovo navedeno je odmor od napora koji  opera nameće, a publika uvek i baš uvek očekuje najbolje. Ti si u pravom smislu reči slobodan umetnik, jer nisi vezana ni za jednu opersku kuću.
„Verujem da je moj posao najlepši na svetu. Radim nešto u čemu neverovatno uživam, i za to uživanje mi se plaća. Imam priliku da obiđem ceo svet i upoznam razna podneblja i kulture. U kontaktu sam sa ogromnim brojem ljudi. S obzirom da sam Slobodan umetnik,  svet u kome sam, “omogućen mi je”, pristupačan i dat na poklon. To je neverovatna sreća i neverovatno iskustvo. Taj “nezaustavljivi karavanski pogon” ume nekada i da umori čoveka. Tada je potrebno da se vratim svom domu da bih mogla da napravim mesta za nova iskustva.”


Kom gradu u svetu se ponovo rado vraćaš? I šta je to što te njemu posebno ispunjava? A uz to, Beograd je imao prilike da te vidi u pedagoškom radu. Na ovogodišnjem Rossi festu si držala masterclass. Očigledno da uživaš i u prenošenju svog znanja na mlade?
“Uvek se rado vraćam Firenzi. Tamo imam studente, par divnih poznanstava. Grad je, ne moram možda ni da kažem, apsolutno božanstven, ima ogromno kulturno nasleđe, divna klima i ultimativna lepota je ono što čoveka veže zauvek da mu se vraća i ponovno divi, kao da je došao prvi put. Ja se pedagogijom zapravo bavim već  duže vreme. Veoma uživam u prenošenju svih znanja koje sam stekla tokom godina vrednog rada. Nema lepšeg osećaja, nego videti presrećno lice mladog kolege, ili koleginice, dotaknutog umilnim sjajem novog otkića.
Često je veoma teško uklopiti rad sa studentima i moju karijeru, gde su neophodna  konstantna putovanja. No, mi se vrlo lepo dogovaramo i sastajemo na raznim mestima sveta. Svojim studentima, sem dobre tehnike, želim da pružim još nešto jednako važno, a to je motivacija i psihička podrška i znanje kako se posao radi (ovo se odnosi na sve što ima veze i sa samom scenom, a i sve što je van nje). To bitno kupuje vreme i smanjuje period lutanja. Ako mi se čini da sam previše umorna, neću prihvatiti čas, jer smatram da je nefer sedeti za klavirom i samo davati intonaciju, dok se student sam bori. To sam oduvek smatrala nepodnošljivim. Jednom rečju, ja zelim da sam im potpuna podrška, inspiracija i učitelj u svakom smislu”.


Ti nisi samo Lady Macbeth, koju sam spomenula na početku teksta, već i Eboli, Ulrica, Adalgisa, La principessa, Federica, Carmen….. Sve si to dostigla na svetskim scenama, iako si potekla iz jedne  sredine koja je oduvek mogla samo  da se diči uspesima svojih umetnika, ali koja nema razumevanja i sluha  da pomogne tim umetnicima kada je najpotrebnije, na samom početku…..

„Umetnik je često sam. I često sve mora sam i ako mu je nasušno potrebna podrška. On će bez te podrške u većini slučajeva uvenuti i preći u drugu profesiju od koje će moći da se izdržava. Jedna velika kriza u mom životu stoji iza mene, kriza koja me je zatekla nakon smrti moje porodice. Tada je sve izgledalo sasvim beznadežno i nisam razumela šta bi me nadalje moglo učiniti ponovo bićem koje se nada sreći.


Tada sam se prijavila na to, za mene sudbonosno internacionalno takmičenje koje je bilo moj “poslednji ulog”. Doživela sam to kockanje sa sudbinom koje će presuditi umesto mene kao egzistencijalno bitan zadatak. Sa nagradom sve se nastavlja, bez nje sve obustavljam! Nisam želela sama da odlucim, želela sam znak srećne zvezde.
Sve je bilo uloženu na tu kartu. Stigla sam do finala. Dobila sam prvu nagradu.
Presuda za dalje, ili za potpunu obustavu je bila donesena. Snaga i vera su bile povraćene. To je bila moja jedina podrška u tom trenutku. Nagrada za moj teški rad.   


         
Moji sami počeci pre čitave krize o kojoj sam malopre govorila, bili su vezani za nisku uspeha na  našim lokalnim i republičkim takmičenjima. Bila sam član operskog studija u Beogradu ali nikada nisam dobila, pre svog odlaska, ni priliku, niti i jednu ulogu da otpevam na velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu. Svoj veliki debi na velikoj sceni sa orkestrom, imala sam u Nemačkoj, a ne u Beogradu.
Sa žaljenjem govorim o ovome na ovaj način. Bila bih sretnija da me je beogradska opera iznedrila. Za osamnaest godina bavljenja pevanjem, pevala sam u našoj operi samo jedne jedine večeri, ulogu Amneris u operi Aida, pre dve godine. Tada je moja pokojna baka, poslednji član moje porodice, konačno mogla da me vidi, prvi i poslednji put, na sceni beogradske opere, kada već to moji roditelji nisu doživeli.


Uspešne kolege širom sveta uvek imaju pozive operske kuće svog rodnog grada. Oni su, zapravo, počasni i ljubljeni gosti publike svoje rodne grude. Mi takve tradicije ne održavamo, iz nekog nepoznatog i veoma čudnog raloga. Mi smo jedina nacija koja se ne diči svojim uspešnim umetnicima.
Nadam se da će se ovo promeniti i da će biti shvaćeno koliko je podrška mladim i talentovanim ljudima bitna, a koliko je neizmerno lepo imati “svoje” uspešne ljude kao goste koji donose parče tog dalekog sveta gde se krvnički bore. Verujem da će gosti shvatiti da je to i dalje njihova kuća a da su njihove kolege domaćini u umetničkom smislu!


Takođe se nadam da će se oni koji sede na pozicijama i koji imaju moć da nešto promene, konačno osetiti odgovornim za talentovane pojedince. Jer samo ako se založimo za pojedinca, možemo konačno da promenimo sve.
Za mene je noć mog nastupa u beogradskoj operi mogla biti još jedna od bezbroj predstava koje pevam širom sveta, ali nije. Ona je za mene bila noć za pamćenje, noć posebne sentimentalne vrednosti.”

Razgovor vodila Laura Miletić



Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.