23.06.2018.
Seci
uši, krpi dupe,
Na
kraju nam zapade,
Đoka iz rupe
Andrea i Đorđe… ili Giordano i
Pavlović….. gubitnička kombinacija za
medalju. Kome? Malobrojnoj publici.
Pred samo gašenje svetla i početak dugo
iščekivane ponovne postavke opere Andrea
Chenier, Umberta Giordana….. doživeh blagi šok…. dvorana BO poluprazna. Dugo
nije bilo tako. Premijera, crveni tepih ispred Opere, Domaćin koji čeka zvanice….
a zvanicama nit traga ni glasa. Prva galerija skoro prazna….. spustiše se neki
padobranci da je popune…. parter, šarena
laža… ostatak,….. tu tamo….
Dakle,….. pitanje? Zašto? Odgovor….. pitajte
upravnika.
Utrošen novac na spremanje premijere, pozvan
italijanski dirigent,….. bio malo… i pobegao! Ima li to igde? Pozvan bugarski
dirigent…. Došao, radio, radio… i odustao,…. kao bolestan,…. kao mi ludi…..
I hop…. spadosmo na Đoku. Bar da valja.
Ali ne valja. Loš. Veoma. Šta ćeš….
Ceo Traktat o Đoki (na sajtu Narodnog
Pozorišta) svodi se na opis angažovanja oko srpske muzike i njegovih
nastupa sa horovima ???? (Ovo je Opera,
da podsetim) ….. na čuvanje srpske tradicije, na osvrt ka savremenom srpskom stvaralaštvu, pominje se
tu i tamo neka ruska bajka, a sve godine koje se navode povodom njegovog iscrpnog i prilježnog
rada, dirigovanja i tog izuzetno važnog angažovanja
na očuvanju srpske tradicije, u toj
tiradi su napisane samo do 2009. Posle
toga,….. pojela maca Đoku.
I kakve veze on ima sa operom… pogotovo
sa ovom večeras izvedenom? Đoka i Chenier? Ma dajte….
Zašto? Zato što je orkestar zvučao kao
nikada do sada!
Nikada glasniji, nikada lošiji, nikada
raspadnutiji, nikada ovoliko falsch!
Zvuk ovog užasnog orkestarskog haosa je pokrivao pevače, jedni su
žurili, drugi su kasnili…. a formalinsko mahalo je pred kraj opere, u čuvenom
duetu, toliko divljao u tempu, da, ionako siroti pevači, realno nisu mogli da
otpevaju ono što treba. Đoka se uzbudio i konačno svršio nad svojim zlodelom
dirigovanja.
Izdahnusmo.
Pevači? Kao i do sada, sa malim
pomacima, unapred, ili unazad, sve jedno.
Čak su sporedni likovi, a bilo ih je …
sveukupno bili bolji od glavnih…. Ima li to igde? Ima. U “Savić pašaluku”…. Sve
je moguće. Pu,… pu,…. pu,…..
Andrea Chenier je “tenorska opera”…. Dobismo Plazinića. Tenora
nigde. I???? Mučio se, mučio, “od srede
do petka, ali nije odmak’o dalje od početka”…. Jedino je bio lepo začešljan.
Bar nešto. I podržala ga je njegova supruga sa nekoliko visokofrekventnih BRAVO,…..
nakon prve arije,…. posle je nestala,… ili
ućutala…. Poštujem podršku. Iako je više nego smešna. Hi,… hi,… hi….
Carlo Gerard…. Miodrag D. Jovanović….. glumački, kao i uvek, veoma solidan… al’meni
je malo muka od “samo toga”. Pevački malo bolji, ali mi je tek tu muka…. Dokle BOLJI… dokle NAPREDUJE… dokle?
Otiči će SVI o kojima pišem u penziju, a imaće rečenice….”napreduju ….. sve su
bolji…. bla,… bla,… bla,… a odoše…. ” Paradoks.
Maddalena di Coigny…, Ana Rupčić. Od svih
večeras, najsolidnija. Sa svim svojim manama, lošim donjim registrom,
povremenim neartikulisanim zvucima…. Glumački podnošljiva. Grehota…. Ima dobar
dramski sopran. Ali ima i falinku…. Neće da pusti glas. Taman krene… pa ga
uštine. Lepa piana, ali nejasna gde i zašto. Dakle…. Deja vu !!!!
Bersi… Ljubica Vraneš….. sasvim dobra. U
svemu. Šta je to “sve”… otkrijte….
La comtesse di Coigny… Dubravka
Filipović… Preživesmo… trudila se… i ona će skoro u penziju…. Nemam snage da
pišem više o takvima… peva kako ume… da li je dobro… nije… može li bolje… ne
može… i???
Slede razni sporedni, a neophodni likovi,
zapravo pevači. Uh….
Nisu bili loši, kako ko, ali su bili
smešni. A ova opera je sve, samo ne smešna. Neka ih…. Za “tacne i vrata” su ok.
Manje više. Rekoh… ukupno bolji od glavnih…..
I… režija… Mamma mia! Toliko dreke, histerije,
mučenja, rada…. Giandomeniko Vaccari…. dobio lovu, kao i otpala dva dirigenta…. Poklonio
se par puta, dramio da je ljut tokom rada…. Ništa se nije videlo da je uradio
kao reditelj…. Ovi naši mučeni pevači bi
isto tako odradili sami, onako, “na osećaj”… A on…. Ode svojim putem…. bole ga
brodarice za ovim što je prčkao i folirao…. Kakav teren, takva utakmica. Oh šta se radi u “Savić pašaluku” ????
Kostimograf…. Asja Stojmenova…. Anoreksična
kičerka… Kakav kostimograf, takvi i kostimi….
Kič do bola. Papazjanija. Smeh.
Evo, ostala sam zgranuta nad kostimom La
comtesse di Coigny. Jer… sem ružne haljine modro-mrtvačke boje, imala je najčudniji prizor na glavi. Nekakvu periku
ili šešir ili nešto slično… a što je trebalo da prikaže ne znam šta…. Ličilo mi je
na košnicu. A ja sam alergicna na pčele. Pomoć!
I tako… pauze duže od činova. Na momente
sam imala osećaj da sam u limarskoj radionici… kucaju, udaraju…. blagodeti pauza.
A atmosfera pogrebna.
I tako… dođe kraj gde (u)izdahnusmo.
A onda poče pravo mučenje.
Izlaze…. svi…. Nepotrebno…. Smešno…
statisti… horisti (izađe i mali Đoka što “sprema hor”, čuli smo kako… užasno!!!
), haos na sceni…. Gungula… sporedni, glavni…. Đoka, Italijan, kičerka…. Klanjaju se,… klanjaju se,…
klanjaju se,…. dosadiše i Bogu i publici…. Spusti se konačno zavesa… ali pre što
dođe do kraja, aplauz utihnu. Publika jurnu…. da ih neko slučajno ne zadrži
još…. Toliko….
O istoj temi, ali iz drugog ugla:
.
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.