20. 01. 2019.

Aida, Sanja Anastasia, mezzo soprano, kao Amneris u Verdijevoj Aidi, Jasmina Trumbetaš Petrović, sopran, Janko Sinadinović, Dragoljub Bajić,Nenad Jakovljević, Miodrag D. Jovanović, Dejan Savić,… Beogradska opera, Aida. Laura I muzika. Laura Milrtić. 19. 01. 2019.
















19.01.2019.







Aida za pamćenje
ili
Sanja iz daleka stiže
I publiku na noge diže


Večerašnja Aida.... još uvek mi po koja suza sleće na obraze....
Nisam  jako dugo, duuugo, doživela da su mi, u našoj Operi, izazvane ovolike emocije..... Euforija, drhtanje, „kugla“ u grlu, suze, radost, ostanak bez vazduha od siline  glasa, glume, doživljene i interpretirane uloge.....Još me obuzima nemir pomešan sa ushićenjem, nevericom, srećom...
Amneris.... Sanja Anastasia.
Vrhunski mezzosopran. Druga dimenzija svega.
Ne mogu da pišem o kvalitetu pevanja, dovoljno je reći.... Ivrhunska, svetska. Da.
Ali ono na šta želim da obratim pažnju su detalji koji su doprineli ovom vrhunskom doživljaju. Na momente sam se osecala kao u Pariskoj Operi.
Sanja je Amneris. Bogata, ohola, moćna, ali zaljubljena, ranjiva i povređena. Svaka reč i svaki pokret  kroz pevanje su pričali priču. Svaka fraza nas je vodila kroz  tok života egipatske princeze. Od umilnog pokušavanja da sazna od Aide da li obe vole Radamesa, preko lude ljubomore kada sazna za istinu, kroz momente kada je srećna jer će postati njegova žena, do očaja kada shvata da ga gubi zauvek..... Taj spektar i obrt emocija i sugestivno  dočaravanje istih, magija najfinijih nijansi u pevanju, gluma koja prestaje da bude to, jer nas je ubedila da je ona stvarno Amneris....., glas od najdirljivijeg drhtavog piana, do  fascinantno moćnog i raskošnog glasa koji „nosi“ celu salu i  publiku koja je sve vreme na ivici da aplaudira i kada se ne aplaudira... A desilo se. Bas to. Nismo mogli da izdržimo.   Ovacije nakon „scene sudjenja“, ludilo u sali..... A meni teku suze, ne mogu da ih zaustavim.  
Sanja. Amneris. Dirljiva, ubedljiva, topla, beskrupulozna, očajna, srećna, uplašena.... emotivna, jer je vrhunski umetnik.
Sanja. I  Sanjin glas. Za pamćenje. Za želju. Za poštovanje. Za čuvanje. Za opet.
I verovatno, kada se pojavi   furiozna, neobuzdana, pozitivna i ogromna energija i moć fantastičnog glasa i želja da predstava bude dobra i nesebično davanje u svemu, mnoge se stvari pokrenu.
Aida.... Jasmina Trumbetaš......... Večeras više nego sjajna. SJAJNA. Da.... da.... DOBRO VIDITE.  Svaka fraza izvajana, dahovi neverovatno dugi, čak je i gluma bila  za pohvalu..... kakva bi nas sreća „pogodila“ kada bi Jasmina uvek bila ovakva...... Dakle, može.... uprkos nezahvalnom  momentu u kome je..... em pevač, em direktor.... Ali.... ako ovako nastavi..... može..... Ja uvek podržavam kvalitet.... I.... nije prilika da pričam o drugim stvarima.... ima vremena..... Poenta.... Jasmina, (sem dva ispucana tona, moram da kažem, da ne bude da nisam čula), MOŽE!... Iiako do sada, sem na premijeri Moći  Sudbine, nije bila ovako dobra, a nekada i veoma loša.... MOŽE!!! ....  Vi ste, Jasmina, ipak, IPAK, prvenstveno PEVAČ! Gospođo..... ne štedite se, jer ni publika se neće štedeti u konstatovanju mnogih stvari. Dajte primer... možete... i.... pokušaćemo svi da doprinesemo  boljem stanju u Operi
Prvi vidljivi znak je.... Sanja.... Idemo dalje.... Neka nam je svima sa srećom ....
Radames.... Janko Sinadinović.... Trudio se..... trudio.... i delimično uspeo. Uspeo bi i više, da nije  propali Savić, dirigent, ako ste zaboravili, ili, svrgnuti Upravnik, pustio orkestar da URLA bez granice.... Čak je doprinosio, misleći da će tako dobiti na dramatici radnje,..... a dobio je... očajan, nepotrebno  gromoglasan, a  naročito isprazan zvuk orkestra, sa volumenom  koji pripada Vašaru u Mionici, ili Leposaviću...... Zaglušiše pevače, hor, publiku i sve do Kalemegdana prostor.....
Pa nije Aida  za trku na Ušću....., to je, Saviću, OPERA. Tu se ne viče, ne urla, ne grebe i ne divlja po instrumentima..... Moralo bi da se vodi računa o BALANSU.... pevači, hor, balet, orkestar, publika.... Ali, i u toj haotičnoj svirci.... po neki instrument se dao prepoznati kao dobar, i istaknut gde treba..... Večeras.... Tuba. Sjajna. Prava. Retko ovako izdiferencirana.  Pre neko veče, ista tuba je bila za ubistvo. I onda mi se javlja pitanje..... Kako je moguće da isti sastav jedno veče svira onako, drugo ovako, jednom su duvači dobri, sledeći put su užasni.... Znamo da zavisi od dirigenta, ali zaključak je da su  ipak BAHATI I BEZOBRAZNI, kada mogu da se provlače kao psi kroz rosu.. Ali što bih ja učila NJEGA na šta da obrati pažnju... a pitanje je i da li hoce? A on nas je večeras zvučno urnisao. Dakle.... ni svi muzičari nisu prihvatili ruku pozdrava na kraju predstave, kao što je red. I bili su u pravu. Bilo ko bi ovo oddirigovao bolje. Kultivisanije, kulturniije, umetnički, znalački. A Ovde se samo prikazao bes, ljutnja i očaj.... Ali... opraštam.... Opraštam gubitnicima, i ne želim da pišem više o njima. Imali su dugogodišnje prilike, iskoristili su za svoje posebne potrebe. Dovoljno. Neka odu u zaborav.  Ili neka nađu balans. U svemu. Zbog sveće.
I još nešto.... Ima li iko odgovoran za horsko pevanje..... Muški hor, večeras, u sredini sa najvišim likom koji se najviše drao.... O celini i kompaktnosti pevanja.... ko da ih „posavetuje“.... onaj ko vodi hor.... A vodi.... idemo dalje.... beznačajno je da trošim redove na osobu koja NE UME.
A ne ume ni režija.... rekoše, nakon  predstave, a u prostoru gde su se nalazili umetnici, neki viđeni ljudi. Znalci. A kažem i ja. Koji put.
Ko to tamo peva, igra, glumi.... režiju? I dokle? Scena prazna, hor, statisti, ili radnici na bini.... kao robokapi.... leva, desna, jedan,.... tri,.... haos na bini.... i..... ŠKRIPA na kraju predstave.... još od ONOMAD.....
Rekoh, ali sada potvrdjujem..... doniraću kolomaz, da u sceni umiranja, ništa ne škripi.... dovoljna je samo smrt.
Ali tu nije kraj.... 
Amonasro, Miodrag. D. Jovanović..... uvek me fascinira gluma, harizma i fenomenalan italijanski jezik, koji oslikava svaku frazu, doživljaj i opis radnje..... večeras i glasovno mnogo bolji nego do sada.... Mišo.... samo napred..... Umeš da kupiš publiku.... priznajem.... mene posebno ....
A  ostavila sam i  još po neku pohvalu za frizere i šminkere, koji su, najpre  Aidi, konačno dali pravi izgled..... o Sanji.... prirodno lepoj i harizmatičnoj.... šminka je samo dodala LUDILO....
I da se vratim na početak.... ili da sa početka dođem do kraja ovog pisanja.....
Mnogo mi je trebalo vremena da ovo sročim.
Remetile su me suze,  snažno osećanje ispunjenosti i dubina doživljaja,  i još uvek  utisnuti zvuci tog gromadnog, moćnog glasa,... a tek boja,.... nijanse.... Vrhunska pevačica.
Sanja.
Da, Sanja. Ime koje se pamti. Ime koje izaziva ushićenje.
Da. Sa ponosom, i bez objašnjenja, Moja Sanja.

O istoj temi, ali iz drugog ugla:






Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.