Pepel
in kri
a
u sali vri
ili
Gala
Koncert Čelo festa
u
Kolarčevoj zadužbini
Lepa
zamisao našeg vrsnog čeliste Dragana Đorđevića -Suzukija, da se nekadašnji
čuveni Čelo fest, posle 8 godina pauze obnovi, pod nazivom Buđenje,a posvećen
prvom idejnom tvorcu festa – Vesni Kabiljo
Moja
lična sreća neizmerna!
Bravo
za ideju, bravo za trud, bravo za entuzijazam i radost….
Ne
bih da kvarim, ali…..
I da je sve to što je lepo zamišljeno bilo i ostvareno, pišem o večerašnjem koncertu, uživali bismo. Ili bar neki, iako je u sali bila histerija posle svake numere (12), uporno vrištanje i padanje u trans, naročito od strane par uspaljenih “gospođa”, koje su na sceni izbrojale 11 muškaraca! i na kraju svisnule od sreće i konačno umukle. Ili je to možda bila zakasnela reakcija na neku od vakcina.
Postoje
razni događaji u dva ili tri čina. Večeras smo imali j….. u dva čina. Počela u
20, završila u 22:35, sa malecnom pauzom od deset minuta. Koncert ne bi toliko
trajao da nije bio osmišljen kao interni čas koji je počeo sa jednim solistom,
a završio sa 13. Trebalo je svaki put dodavati po jednu ili dve stolice, pa
pulteve, razmeštati, premeštati, donositi, raznositi….. sa leve na desnu…..
posao poveren …. (m)učeniku koji je to radio veoma staloženo i jako nelogično….
Program.
Kratak
osvrt na obnovu ovog festivala, večerašnji program, popisani učesnici i
biografije 4 “predavača” na majstorskim kursevima tokom trajanja festivala,
tako sam razumela. Iako sam uporno tražila da saznam ko je držao master class,
nigde nisam taj podatak uočila, te mi je preostalo da verujem da je samo njih
četvoro bilo….Atanas Krastev iz Bugarske, Denis Severin iz Švajcarske, Razvan
Suma iz Rumunije i Danijela Milutinović Nenić iz Srbije. Nije logično, ali …..
Sto
se tiče odabira numera za večeras, ideja je odlična, numere atraktivne.
Muzičari strani, domaći i mladi koji su
bili na kursevima. Divna kombinacija, ali smo je doživeli uz neobičnu
konstataciju….. Mladi su veoma virtuozni, željni nastupa, opušteni i srećni,
što i jeste cilj pravog muziciranja. E sad, što nisu navežbali, nikom ništa,
pred njima je dovoljno vremena. Ali što su profesori bili užasni, a i oni
opušteni i srećni, e to je muka, velika.
Posebno
se osvrćem na par poznatih numera. Rosinijeva uvertira za Seviljskog Berberina,
a pre toga su me, sa 4 numere već prilično namučili, pokušali su da izvedu Razvan
Suma, Atanas Krastev, Dragan Đorđević i
Denis Severin. Ijao, majko mila, to je trebalo preživeti, a bilo je posle još iznenađenja. Uvertira je odsvirana, ali nikako onako kako je napisano. Ko u klin, ko u ploču, u prevodu,
svako čelo u svom tonalitetu, ili koliko ko može, a ne može.
Bizeova
Karmen Fantazija je bila još crnja i gora, iako nas je u međuvremenu malo
oporavio Sentimentalni Valcer Čajkovskog, koji su pristojno, iako su podsećali
na nekadašnje “čuvene” muzičare u hotelu Moskva pre četrdeset godina, izveli
Dejan Božić, Srđan Sretenović, Sandra Belić
i Dragan Đorđević, pomalo kič, po malo sladunjavo, ali slušljivo…. I
onda…. Šok… Karmen…Tri gosta, uz Sandru Belić i Draganaa Đorđevića. No, no, no,
nikako. Nikako. Ni uz daire, ni uz triangl, ni crveni šal. Performans u prazno.
Iako…. Ideja je sjajna, još samo da se realizovala kako treba, tj kako mora.
Pauza
i…. (j)opet na mučenje. Do kraja je bilo pakleno neizdržljivo, neuvežbano,
neopisivo falsch, kao i tokom celog koncerta, 13 muzičara na sceni, zgledaju se
u kom pravcu da vuku gudala, jedni ovamo, drugi onamo, očigledno I NEDOPUSTIVO
bez dovoljno proba, po sistemu, mi smo profesionalci, lako ćemo. Hoće i jesu.
Lako i tragično. Tezgaroški sistem. A
trudili su se, ali samo u tom trenu na sceni. Prethodnog rada i vežbanja nije
bilo, ili nismo doživeli. Mozda su se
satrli, ali nismo čuli. A publika u delirijumu. Zapravo, rekoh, deca sa
kurseva, neki poznanici učesnika, žene, muževi i desetak usplahirenih baba.
I
tako dva ipo sata.
Neopisivo
mi je žao lepog i upropašćenog programa, naročito Violoncelles
Vibrez, napisao Đovani Salima, fenomenalnog dela, prerađeno za 8 čela, a
poprilično urnisanog i neurađenog, sa jedinim izuzetkom mladog Atanasa Krasteva,
koji je bio najsolidniji kao i tokom celog koncerta, iako je i on imao velike
propuste. Zapravo, on je, u odnosu na još dva gosta, bio najsolidniji, šteta
što nema bolje violončelo.. I kao što bi rekli sportski komentatori tenisa,
Švajcarac i Rumun imaju dobre instrumente, prilično solidan zanat, ali su
večeras zglajznuli totalno. Odnos prema mestu, povodu, umor, provod…šta god….
Sramota za njih. Bila je tu Metallica,
kao i Pirati sa Kariba… puki pokušaj…. ali ovih 12 violončelista nisu ni
približni istom broju violončelsita koje
je svojevremeno vodio
čuveni Young-Chang CHO, a mi smo
samo uživali. Ili 12 čela minhenske filharmonije…..
Kad
porastem, želim da budem pilot, a postanem pekar.
Ako
na ovaj način bude i sledeće godine zamišjen
i održan Čelo fest, ne ide na dobro. Para ima, mladih ima, želje ima,
publike ima, ali kvaliteta nema. Da se ne prisećamo kako su uopšte izgledali
sadrzaji i koncerti prethodnih Čelo
festivala, na koje smo redovno odlazili i danima pratili majstorske kurseve, a
uveče vrhunske koncerte, uz mnoga velika imena koja nisu navedena večeras u programu,
ne zna se zašto, a i te kako su morali da budu spomenuti…..dovoljno je reći još
Ksenija Janković, Alexander Kniazev…. kao i pijanisti, orkestri i dirigenti svetskog ranga. Behu
svetkovine koje smo dugo, do danas
pamtili.
Na zdravlje nam svima, uz nadu da će iduće godine biti bar MALO bolje.
Jer, večeras nismo čuli taj predivni, sonoran zvuk violončela… ni jednog, ni svih 12.
Laura Miletić
Ceo članak je objavio P.U.M. portal:
https://pravoumetu.com/2021/09/29/pepel-in-kri/
Nema komentara:
Objavi komentar
Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.