16. 01. 2018.

Verdi, Aida, Beogradska Opera, Sanja Radisić, Sanja Kerkez, Janko Sinadinović, Ðorđe Pavlović

       





             
































15.01.201
                                                                          AIDA                 
AMNERIS


Amneris....
Egipatska Princeza, ohola, razmažena, besna, zaljubljena, ljubomorna, uplašena, ostavljena, razočarana, slomljena.... a jaka.... i graciozna....
Ogromna lepeza raspoloženja koje treba dočarati publici, ubediti je u sve gore napisano. Teško, ali moguće. Samo večeras i samo kada gostuju vrhunski izvođači. Sanja Radišić. Sanja sa stilom i znanjem u svemu što radi.  
DIVA.
DAMA.
PEVAČ.
GLUMAC.
SVE.
A onda se pojave „znalci“..... sa večitim dlakama u jajima.....
Pokušaju da pokvare utisak i osećaj lepote, jer je sami nemaju. Sve znaju, a ništa ne umeju. Kao muzički kritičari. Šteta, jer....znate li šta je manir kod umišljenih umetnika? Svako ko vredi, ne vredi!
Večeras je Verdijeva Aida, iako je napisana za 8 likova, od toga su tri glavna..... bar za mene....  imala samo ženski dvojac, i to jako, jako dobar, da ne kažem odličan. Pitate se šta mi je? Ništa. Čula sam jedan mezzosopran svetskog ranga i dobro mi je. Imate zamerke? Može, ali tek kada budete na istom nivou. Dotle...... vežbajte, o dragi nam operski pevači, da bar ne strepimo  hocete li umreti na sceni ili odmah nakon izlaska sa iste..... hoćete li pasti u nesvest od DRANJA, ili ce vam pući glas kao vrela časa u koju ste sipali ledeno piće.
Sanja Radišić..... lepa i  nadmena Amneris,  prepoznatjiva vrhunska pojava, pevanje, gluma i celokupan stil  koji vidjamo na evropskim i svetskim scenama. Fascinantna gluma. Raskošan glas,..... sjajna tehnika, ogroman dah, ogroman raspon glasa.....  a doživljaj  je prejak. Uz neke sitnice koje  su se potkrale, a nisu važne,  iako postoje, svaki pokret na telu, licu, svaki mig je do detalja prikazan. Oči. I sve u njima.  VRHUNSKA GLUMA koja je samo potkrpila odlično pevanje.... Transformacija emocija u sekundi..... to sam doživela još samo (kod nas) od Dragutina Matića, dakle, promena raspoloženja kod Amneris ide od smerno-pokvarene licemerke, koja pokušava da izmami od Aide informaciju o sumnji vezanoj za ljubav, do momentalnog ludila jedne  ljubomorne, a zaljubljene žene..... i tako sve vreme. Ponoviću, doživljaj prejak. Do suza.  Bravo Sanja. Želim ti da ovde što ređe dolaziš, jer si zaslužila  oko sebe pevače sasvim drugog nivoa. A ti ideš tim putem i treba. Srećno. Ovoj publici su dobri i oni što pevaju, a nemaju glas.
Sanja Kerkez..... Aida. Aida. Prava. Brava. Divan duet Aide i Amneris, pevački, glumački, umetnički. Sanja u svom odličnom izdanju, na kakvo sam  navikla.  Uloga za Sanju. Konačno jedna LEPA, erotična  Aida, a kvalitetna pevački, glumački.... Opet? Da....
I to je to. Ostale uloge nismo čuli. Jesmo, ali.... verujem da bi bilo bolje da nismo. Jer.... Radames (Janko Sinadinovic, VD direktor Opere) je pevački folirant. Sramota. Čuva glas da bi pukao tri visine (i uvek cekam sa strepnjom da li će baš tada umreti, ili će se desiti ono drugo..... ) a dotle markira, mrlja, beži u nepostojeći piano u stilu falseta ili pevuši. Kao...  peva u operi..... Posle se čudimo ko sve tu  peva  i kako je to moguće. A jeste, jer..... kakav kralj, takvi podanici.
Ramfis, Kralj Egipta, Amonasro..... sve gore od goreg. Nenad Jakovljević, neotesano šmirglav, sa užasnim italijanskim i samoglasnicima koji su do karikature otvoreni, peva kao drvoseča. Dragoljub Bajić, sem ako se ne krevelji u nekim ulogama, postojano falš i dalje. Aleksandar Stamatović.... šta to beše? Zalutao totalno. Sveštenica i glasnik..... znamo već. I tako u nedogled.
Da ne beše Sanje Radišić, koja je maximalno podigla umrtvljen orkestar, skončali bismo i bez grobnice na  sceni.
I konačno .... osvrt na orkestar. I dirigenta, tako se zove osoba koja VODI celu predstavu. Ovaj može da vodi samo dve ovce, ili ni to. Mislim da bi razularena muzička horda gromoglasno ludujući u rupi bolje svirala da nije bilo njega, oronulog, beskrvnog, jadnog. Đorđe Pavlović. Valjda ne čuje koliko su glasni, pokrivaju pevače, sebe same, njih ne bi nadjačao ni Era Ojadanić sa cirkuskim razglasom. Briga ih, sve zajedno. ALI GOSPODA muzičari zaboravljaju nešto. RUPA nije pokrivena, te se sve i  vidi. Večeras posebno jed(i)na violistkinja u orkestru. Nervozna, više histerična, SVE VREME predstave priča, grize nokte za vreme picikata u poslednjoj slici, ćušne violu na krilo i udri..... grize, priča i razgleda po sali ko je gde. Kad se seti, svirne malo i opet..... Otkaz? Momentalni. Ljudi pevaju, kolege sviraju, ona divlja..... Otkaz? Momentalni. Sram Vas bilo, violistkinjo! Ja ću i dalje motriti na Vas.
I tako..... usponi i padovi tokom moje omiljene opere. Večeras je  Aida  ipak ostavila lep utisak na mene. Ali samo zahvaljujući Sanji i Sanji.
A znalci i pevači neka analiziraju i traže i dalje greške..... Ko traži, taj ima šanse i da nadje. Neko uživanje, neko dlake , neko greške.... svako prema sopstvenim mislima. Moje su pozitivne, uvek. Sem kada me operski magovi ne urnišu do balčaka. Onda poludim, pa pišem. A oni se ljute. I prete. Iako nisu odavno. Evo im  šansa. Ja odoh da slušam Sanju i da uživam u lepoti glasa i kvalitetu pevanja jedne svetske operske DIVE.
Ko ume, neka uživa.  

Nema komentara:

Objavi komentar

Napomena: komentar može objaviti samo član ovog bloga.